Zajęcia rewalidacyjno – wychowawcze są formą spełniania obowiązku szkolnego przez dzieci i młodzież z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu głębokim w wieku od 3 do 25 roku życia / a od września 2012 r. do 24 roku życia/.
Podstawą objęcia dziecka zajęciami rewalidacyjno –wychowawczymi jest:
- Orzeczenie o potrzebie zajęć rewalidacyjno – wychowawczych wydane przez poradnię psychologiczno – pedagogiczną /ważne 5 lat/
- Skierowanie wydane przez Urząd Miasta Tarnowa
Zajęcia rewalidacyjno – wychowawcze mogą być realizowane indywidualnie w wymiarze 10 godzin tygodniowo lub grupowo w wymiarze 20 godzin tygodniowo. O formie realizacji zajęć decyduje poradnia psychologiczno – pedagogiczna biorąc pod uwagę stan zdrowia dziecka.
Zajęcia mogą być realizowane:
- W domu rodzinnym dziecka /indywidualnie/
- W Domu Pomocy Społecznej przy Al. Matki Bożej Fatimskiej lub przy ul. Robotniczej / indywidualnie lub grupowo/
- W naszym Ośrodku przy ul. Romanowicza /indywidualnie lub grupowo/
Zajęcia rewalidacyjno – wychowawcze prowadzą specjaliści oligofrenopedagogiki, nauczyciele z doświadczeniem i życzliwością w stosunku do dzieci, rozumiejący ich potrzeby.
Zasadniczym celem zajęć jest usprawnianie dziecka niepełnosprawnego intelektualnie w stopniu głębokim na poziomie odpowiednim do możliwości psychofizycznych dziecka.
Podejmowane są następujące działania:
- Nawiązanie kontaktu emocjonalnego z dzieckiem, tak aby czuło się w obecności nauczyciela bezpiecznie
- Dostarczanie dziecku przyjemnych bodźców, stymulowanie zmysłów
- Nauka porozumiewania się w sposób werbalny / słowny/ – rozwijania słownika biernego i czynnego
- Wdrażanie pozawerbalnych sposobów komunikacji za pomocą gestów, symboli, obrazków
- Usprawnianie ruchowe w zakresie dużej i małej motoryki
- Odreagowywanie napięć, poprzez różne formy relaksacji, w tym masaż
- Nauka samodzielności w zakresie spożywania posiłków, załatwiania potrzeb fizjologicznych, ubierania się w stopniu możliwym, czyli wynikającym z możliwości dziecka
- Rozwijanie zainteresowania otoczeniem, poprzez kontakt z muzyką, słowem mówionym lub czytanym, plastyką
- Wdrażanie do kontaktów społecznych na poziomie grupy, domu pomocy społecznej czy Ośrodka
- Nauka celowego działania i ekspresji na poziomie odpowiadającym możliwościom dziecka, poprzez wykonywanie prac plastycznych, zajęcia umuzykalniające, elementy tańca i sportu
Metody pracy:
- Metoda Ruchu Rozwijającego Weroniki Scherborne
- Techniki relaksacyjne
- Metoda czytania globalnego G. Domana
- Program Knilla
- Metoda Marianny Frostig
- Terapia domowa Magdaleny Grodzkiej
- Integracja sensoryczna
- 18 struktur wyrazowych
- Elementy Dramy
- Bajkoterapia
- Metoda malowania dziesięcioma palcami
- Metoda Dobrego Startu
- Muzykoterapia
- Metoda Dennisona
- Ćwiczenia grafomotoryczne
- Metoda porannego kręgu
- Dogoterapia
- Metoda Kepharta
- Metody oparte o kontakt z ciałem
Istnieje możliwość wyjazdu dzieci na turnusy rehabilitacyjne pod opieką rodziców lub nauczycieli.
Szkolni psychologowie wykonują na bieżąco badania w celu aktualizacji orzeczenia poradni psychologiczno – pedagogicznej , a także do celów zasiłkowych i rentowych.