O placówce

Myślą przewodnią naszej placówki są słowa Jana Pawła II:
„Nie wszystko da się zrobić od razu, ale musimy robić to, co da się zrobić dzisiaj, z nadzieją na to, co może się okazać możliwe jutro”.

Misja Ośrodka:

  • Jesteśmy po to, aby dzieci czuły się z nami dobrze i bezpiecznie.
  • Stwarzamy sytuacje w których każdy uczeń może odnieść sukces na miarę swoich możliwości.
  • Naszym celem jest usamodzielnienie dzieci i młodzieży w stopniu dostosowanym do ich możliwości rozwojowych.
  • Przygotowujemy dzieci do pracy zawodowej lub pomocy w domu.
  • Wspomagamy rozwój dzieci poprzez edukację i zajęcia rewalidacyjne.
  • Dążymy do integracji naszych wychowanków ze społeczeństwem poprzez wdrażanie do pełnienia ról społecznych, kontakty ze zdrowymi rówieśnikami, korzystanie z dobrodziejstw tego świata na równi z pełnosprawnym społeczeństwem.

Struktura placówki:

W skład Specjalnego Ośrodka Szkolno – Wychowawczego im. Eugenii Gierat  w Tarnowie wchodzi:

  • Przedszkole
  • Szkoła Podstawowa
  • Szkoła Przysposabiająca do Pracy
  • Szkoła Branżowa Specjalna I stopnia
  • Internat
  • Warsztaty Terapii Zajęciowej

Wychowankowie placówki:

  • Uczniowie z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim, umiarkowanym lub znacznym
  • Uczniowie z niepełnosprawnością sprzężoną / z niepełnosprawnością intelektualną i autyzmem, niepełnosprawnością ruchową  czy zaburzeniami narządów zmysłu/
  • Uczniowie z autyzmem w normie intelektualnej

Zespół kierowniczy:

  • Dyrektor SOSW – mgr Beata Nowak
  • Wicedyrektor SOSW – mgr Marta Pyzia /przedszkole, szkoła podstawowa kl. 1-3, zajęcia rewalidacyjno-wychowawcze/
  • Wicedyrektor SOSW – mgr Beata Starzec /szkoła podstawowa – klasy 4-8/
  • Wicedyrektor SOSW – mgr Agnieszka Sieniawska – Zaklikiewicz /szkoła przysposabiająca do pracy, szkoła branżowa/
  • Kierownik Internatu  –  mgr Leszek Niemiec
  • Kierownik Warsztatów Terapii Zajęciowej – mgr Marek Mielak

Kadra :

  • Wszyscy nauczyciele posiadają studia wyższe ze specjalnością do prowadzenia zajęć z dziećmi z niepełnosprawnością intelektualną
  • Nauczyciele mają  kwalifikacje do nauczania przedmiotów, w wielu przypadkach kilku
  • Posiadamy specjalistów: psychologów, pedagogów, logopedów, tyflopedagoga, nauczycieli gimnastyki korekcyjnej, nauczycieli z certyfikatami do pracy terapeutycznej  w zakresie autyzmu, wczesnego wspomagania rozwoju, terapii behawioralnej, integracji sensorycznej,  komunikacji alternatywnej,  języka migowego, socjoterapii, diagnozy i terapii pedagogicznej, wychowania seksualnego

Lokalizacja  placówki:

  • Zajmujemy kompleks budynków przy ul. Romanowicza 9, w spokojnej dzielnicy miasta
  • W pobliżu znajduje się Park Strzelecki, z placem zabaw i ścieżką ekologiczną
  • Niedaleko Ośrodka jest Park Wodny i tereny rekreacyjne
  • Do placówki można dojechać bezpośrednio z każdego miejsca miasta oraz z przystanku obok dworca PKP i PKS
  • Przystanek autobusowy znajduje się obok szkoły

Baza placówki:

  • Przedszkole i szkoła podstawowa dla dzieci z autyzmem mieszczą się w osobnym  pawilonie dostosowanym do potrzeb tej grupy dzieci
  • W przestronnym  i komfortowym budynku ulokowano gimnazjum, szkoły ponadgimnazjalne i  kilka klas szkoły podstawowej
  • Posiadamy dobre zaplecze sportowe / dwie sale gimnastyczne, siłownie /
  • W szkole jest ponad 70 sal lekcyjnych, w tym:
  1. Pracownie przedmiotowe
  2. Sala multimedialna z monitorem interaktywnym
  3. Pracownie zajęć praktycznych, w tym sala egzaminacyjna do przedmiotu – kucharz małej gastronomii i cukiernik
  4. Pracownia ogrodnicza wraz z terenami zielonymi przyległymi do szkoły
  5. Pracownia przysposabiające do pracy w gospodarstwie domowym  w zakresie gotowania, prac porządkowych, prasowania, prania itp.
  6. Pracownia plastyczna i techniczna w zakresie obróbki drewna i metalu
  • Posiadamy kilka gabinetów do zajęć rewalidacyjnych, w tym:
  1. Trzy gabinety gimnastyki korekcyjnej z pełnym wyposażeniem
  2. Cztery gabinety logopedyczne z komputerami wyposażonymi w programy logopedyczne
  3. Salę Doświadczania Świata
  4. Salę integracji Sensorycznej
  5. Gabinety psychologów i pedagogów
  • W bibliotece szkolnej znajduje się bogaty zbiór książek, lektur, opracowań metodycznych i utworów do prowadzenia bajkoterapii oraz czytelnia, gdzie można znaleźć materiały do zadań domowych i poczytać  czasopisma metodyczne
  • Posiadamy dobrze wyposażony gabinet stomatologiczny oraz dwa gabinety profilaktyki zdrowotnej i pomocy przedlekarskiej
  • Zaplecze sanitarne w szkole  zostało zmodernizowane i dostosowane do potrzeb dzieci niepełnosprawnych, zaczyna się modernizacja węzła sanitarnego w internacie
  • Kuchnia i stołówka może w estetycznym wnętrzu  obsłużyć 300 uczniów, a nawet dużo więcej, jak to bywało kilka lat temu
  • Każda klasa posiada swoją własną salę, o której estetykę dba samodzielnie
  • Świetlica szkolna pracuje od 6.30 do 16.00

Opieka medyczna:

  • Całodobowa opieka pielęgniarska
  • Gabinet stomatologiczny
  • Szkoła oferuje swoim uczniom bezpłatne badania niżej wymienionymi narzędziami diagnostycznymi:
    1. Test  Profil Psychoedukacyjny PEP-R Schoplera
    2. Test Umiejętności Zawodowych i Społecznych TEACCH
    3. Testy psychologiczne:
    • Skala Inteligencji P. Wechslera dla dzieci
    • Skala Inteligencji P. Wechslera dla dorosłych
    • Międzynarodowa Wykonaniowa Skala Leitera P-93
    • Test pamięci wzrokowej Bentona
    • Test Bender-Koppitz
    • Test d2 badania uwagi
    • Skala dojrzałości społecznej E. Dolla
    • Test Matryc Ravena

Pomoc socjalna:

  • Stypendia szkolne
  • Wyprawka szkolna – zwrot pieniędzy za zakupione podręczniki
  • Dofinansowanie lub refundacja posiłków ze środków pomocy społecznej i Caritas
  • Pomoc materialna, w tym rzeczowa w szczególnie trudnej sytuacji materialnej lub przede wszystkim losowej rodziny
  • Możliwość  bezpłatnego nabywania odzieży w „Szafie Ucznia”

Dowożenie

  • Możliwość  dowożenia uczniów do szkoły po złożeniu podania we właściwym ze względu na miejsce zamieszkania urzędzie gminy
  • Opieka w czasie dowozu do  szkoły i w czasie powrotu do domu
fundusze wtz wtz