Myślą przewodnią naszej placówki są słowa Jana Pawła II:
„Nie wszystko da się zrobić od razu, ale musimy robić to, co da się zrobić dzisiaj, z nadzieją na to, co może się okazać możliwe jutro”.
Misja Ośrodka:
- Jesteśmy po to, aby dzieci czuły się z nami dobrze i bezpiecznie.
- Stwarzamy sytuacje w których każdy uczeń może odnieść sukces na miarę swoich możliwości.
- Naszym celem jest usamodzielnienie dzieci i młodzieży w stopniu dostosowanym do ich możliwości rozwojowych.
- Przygotowujemy dzieci do pracy zawodowej lub pomocy w domu.
- Wspomagamy rozwój dzieci poprzez edukację i zajęcia rewalidacyjne.
- Dążymy do integracji naszych wychowanków ze społeczeństwem poprzez wdrażanie do pełnienia ról społecznych, kontakty ze zdrowymi rówieśnikami, korzystanie z dobrodziejstw tego świata na równi z pełnosprawnym społeczeństwem.
Struktura placówki:
W skład Specjalnego Ośrodka Szkolno – Wychowawczego im. Eugenii Gierat w Tarnowie wchodzi:
- Przedszkole
- Szkoła Podstawowa
- Szkoła Przysposabiająca do Pracy
- Szkoła Branżowa Specjalna I stopnia
- Internat
- Warsztaty Terapii Zajęciowej
Wychowankowie placówki:
- Uczniowie z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim, umiarkowanym lub znacznym
- Uczniowie z niepełnosprawnością sprzężoną / z niepełnosprawnością intelektualną i autyzmem, niepełnosprawnością ruchową czy zaburzeniami narządów zmysłu/
- Uczniowie z autyzmem w normie intelektualnej
Zespół kierowniczy:
- Dyrektor SOSW – mgr Beata Nowak
- Wicedyrektor SOSW – mgr Marta Pyzia /przedszkole, szkoła podstawowa kl. 1-3, zajęcia rewalidacyjno-wychowawcze/
- Wicedyrektor SOSW – mgr Beata Starzec /szkoła podstawowa – klasy 4-8/
- Wicedyrektor SOSW – mgr Agnieszka Sieniawska – Zaklikiewicz /szkoła przysposabiająca do pracy, szkoła branżowa/
- Kierownik Internatu – mgr Leszek Niemiec
- Kierownik Warsztatów Terapii Zajęciowej – mgr Marek Mielak
Kadra :
- Wszyscy nauczyciele posiadają studia wyższe ze specjalnością do prowadzenia zajęć z dziećmi z niepełnosprawnością intelektualną
- Nauczyciele mają kwalifikacje do nauczania przedmiotów, w wielu przypadkach kilku
- Posiadamy specjalistów: psychologów, pedagogów, logopedów, tyflopedagoga, nauczycieli gimnastyki korekcyjnej, nauczycieli z certyfikatami do pracy terapeutycznej w zakresie autyzmu, wczesnego wspomagania rozwoju, terapii behawioralnej, integracji sensorycznej, komunikacji alternatywnej, języka migowego, socjoterapii, diagnozy i terapii pedagogicznej, wychowania seksualnego
Lokalizacja placówki:
- Zajmujemy kompleks budynków przy ul. Romanowicza 9, w spokojnej dzielnicy miasta
- W pobliżu znajduje się Park Strzelecki, z placem zabaw i ścieżką ekologiczną
- Niedaleko Ośrodka jest Park Wodny i tereny rekreacyjne
- Do placówki można dojechać bezpośrednio z każdego miejsca miasta oraz z przystanku obok dworca PKP i PKS
- Przystanek autobusowy znajduje się obok szkoły
Baza placówki:
- Przedszkole i szkoła podstawowa dla dzieci z autyzmem mieszczą się w osobnym pawilonie dostosowanym do potrzeb tej grupy dzieci
- W przestronnym i komfortowym budynku ulokowano gimnazjum, szkoły ponadgimnazjalne i kilka klas szkoły podstawowej
- Posiadamy dobre zaplecze sportowe / dwie sale gimnastyczne, siłownie /
- W szkole jest ponad 70 sal lekcyjnych, w tym:
- Pracownie przedmiotowe
- Sala multimedialna z monitorem interaktywnym
- Pracownie zajęć praktycznych, w tym sala egzaminacyjna do przedmiotu – kucharz małej gastronomii i cukiernik
- Pracownia ogrodnicza wraz z terenami zielonymi przyległymi do szkoły
- Pracownia przysposabiające do pracy w gospodarstwie domowym w zakresie gotowania, prac porządkowych, prasowania, prania itp.
- Pracownia plastyczna i techniczna w zakresie obróbki drewna i metalu
- Posiadamy kilka gabinetów do zajęć rewalidacyjnych, w tym:
- Trzy gabinety gimnastyki korekcyjnej z pełnym wyposażeniem
- Cztery gabinety logopedyczne z komputerami wyposażonymi w programy logopedyczne
- Salę Doświadczania Świata
- Salę integracji Sensorycznej
- Gabinety psychologów i pedagogów
- W bibliotece szkolnej znajduje się bogaty zbiór książek, lektur, opracowań metodycznych i utworów do prowadzenia bajkoterapii oraz czytelnia, gdzie można znaleźć materiały do zadań domowych i poczytać czasopisma metodyczne
- Posiadamy dobrze wyposażony gabinet stomatologiczny oraz dwa gabinety profilaktyki zdrowotnej i pomocy przedlekarskiej
- Zaplecze sanitarne w szkole zostało zmodernizowane i dostosowane do potrzeb dzieci niepełnosprawnych, zaczyna się modernizacja węzła sanitarnego w internacie
- Kuchnia i stołówka może w estetycznym wnętrzu obsłużyć 300 uczniów, a nawet dużo więcej, jak to bywało kilka lat temu
- Każda klasa posiada swoją własną salę, o której estetykę dba samodzielnie
- Świetlica szkolna pracuje od 6.30 do 16.00
Opieka medyczna:
- Całodobowa opieka pielęgniarska
- Gabinet stomatologiczny
- Szkoła oferuje swoim uczniom bezpłatne badania niżej wymienionymi narzędziami diagnostycznymi:
- Test Profil Psychoedukacyjny PEP-R Schoplera
- Test Umiejętności Zawodowych i Społecznych TEACCH
- Testy psychologiczne:
- Skala Inteligencji P. Wechslera dla dzieci
- Skala Inteligencji P. Wechslera dla dorosłych
- Międzynarodowa Wykonaniowa Skala Leitera P-93
- Test pamięci wzrokowej Bentona
- Test Bender-Koppitz
- Test d2 badania uwagi
- Skala dojrzałości społecznej E. Dolla
- Test Matryc Ravena
Pomoc socjalna:
- Stypendia szkolne
- Wyprawka szkolna – zwrot pieniędzy za zakupione podręczniki
- Dofinansowanie lub refundacja posiłków ze środków pomocy społecznej i Caritas
- Pomoc materialna, w tym rzeczowa w szczególnie trudnej sytuacji materialnej lub przede wszystkim losowej rodziny
- Możliwość bezpłatnego nabywania odzieży w „Szafie Ucznia”
Dowożenie
- Możliwość dowożenia uczniów do szkoły po złożeniu podania we właściwym ze względu na miejsce zamieszkania urzędzie gminy
- Opieka w czasie dowozu do szkoły i w czasie powrotu do domu