Oferta edukacyjna Szkoły Przysposabiającej do Pracy
Typ oddziałów:
- Oddziały dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym / liczebność 6 – 8/
- Oddziały dla uczniów z autyzmem lub z niepełnosprawnością sprzężoną / liczebność 2 – 4/
Warunki przyjęcia:
- Posiadanie orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego na czas nauki w szkole ponadgimnazjalnej
- Podanie rodziców o przyjęcie ucznia do placówki
Programy nauczania:
W oddziałach dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym realizujemy podstawę programową odpowiednią do możliwości intelektualnych tej grupy dzieci i następujące przedmioty:
- funkcjonowanie osobiste i społeczne
- zajęcia przysposabiające do pracy
- wychowanie fizyczne
- zajęcia sportowe
- zajęcia kształtujące kreatywność / w szczególności: muzyka, plastyka, zajęcia rozwijające zainteresowania, kształtujące umiejętność spędzania wolnego czasu/.
Dla każdego ucznia opracowujemy indywidualny program edukacyjno – terapeutyczny, który za punkt wyjścia bierze zalecenia poradni psychologiczno – pedagogicznej oraz mocne strony ucznia.
Uczniowie nie przystępują do egzaminów zewnętrznych.
Uczniowie otrzymują ocenę opisową, w której zawarte są informacje o osiągnięciach ucznia.
Atrakcyjność procesu edukacyjnego:
- Doskonalenie wiedzy i umiejętności nabytych w gimnazjum i w szkole podstawowej w zakresie czytania, pisania, wykonywania prostych operacji matematycznych, funkcjonowania w roli ucznia, członka rodziny, obywatela, ze szczególnym uwzględnieniem potrzeb życia codziennego i samodzielnego funkcjonowania w społeczeństwie
- Dostosowywanie indywidualnych programów edukacyjno – terapeutycznych do zaleceń zawartych w orzeczeniach poradni psychologiczno – pedagogicznych oraz do obserwacji poziomu funkcjonowania ucznia w różnych dziedzinach życia
- Przysposobienie do pracy rozumiane jako: kształtowanie właściwych postaw wobec pracy, przyswajanie podstawowej wiedzy o pracy i poznawanie typowych sytuacji związanych z pracą, uczenie wykonywania różnych prac, w tym porządkowych i pomocniczych oraz opanowanie podstawowych umiejętności i czynności pracy, a także przygotowanie do podjęcia samodzielnej lub wspomaganej pracy na określonym stanowisku na wolnym lub chronionym rynku
- Nabywanie umiejętności niezbędnych w gospodarstwie domowym, w tym: gotowanie, pieczenie ciast, pranie, prasowanie, szycie, ogrodnictwo, prace porządkowe i proste prace remontowe, elementy dekoratorstwa i pamiątkarstwa, korzystanie z urządzeń biurowych
- Praca metodami aktywnymi , opartymi na praktycznej działalności uczniów
- Realizowanie projektów edukacyjnych / patriotycznych, ekologicznych, prozdrowotnych/ bazujących na nabywaniu wiedzy, umiejętności i postaw, poprzez zintegrowane działanie na wszystkich przedmiotach i na zajęciach pozaszkolnych,
- Wycieczki, lekcje muzealne, zajęcia w terenie
- Zajęcia wspomagane komputerowo
- Zajęcia rozwijające zainteresowania i talenty: koło plastyczne, muzyczne, chór, zajęcia sportowe, treningi, koło ekologiczne, zespoły artystyczne, teatralne, koło informatyczne
- Ciekawe i nowoczesne pomoce dydaktyczne, programy multimedialne, bardzo dobrze wyposażone pracownie przysposabiające do pracy
Usprawnianie uczniów na zajęciach rewalidacyjnych:
- Wszyscy uczniowie zgodnie z zaleceniami poradni psychologiczno – pedagogicznych uczęszczają na zajęcia rewalidacyjne w wymiarze 10 godzin na oddział
- Formy zajęć rewalidacyjnych:
- logopedia
- zajęcia gimnastyki korekcyjnej
- zajęcia korekcyjno – kompensacyjne polegające na doskonaleniu pamięci, myślenia, spostrzegania, koordynacji wzrokowo – ruchowej
- zajęcia doskonalące techniki szkolne / czytanie, pisanie, liczenie/
- zajęcia pozalekcyjne, w tym także z wykorzystaniem technologii komputerowej
Diagnozowanie problemów uczniów:
- W szkole aktywnie działa zespół wychowawczy, który zajmuje się monitorowaniem sytuacji wychowawczej w placówce i podejmowaniem środków zaradczych
- Dobrze układa się współpraca z większością rodzin, kuratorami sądowymi, policją itp.
- Nauczyciele uczestniczą na terenie szkoły w szkoleniach, które doskonalą ich umiejętności wychowawcze, komunikację z uczniami i rodzicami, poznają niezbędne akty prawne.
- Każdy uczeń wymagający jakiejkolwiek pomocy otrzymuje ją.