W dniach 11–13 czerwca uczniowie klasy pierwszej i trzeciej szkoły branżowej uczestniczyli w trzydniowej wycieczce do Warszawy. Program wyjazdu był bogaty i bardzo ciekawy, a sama podróż okazała się niezapomnianym doświadczeniem, pełnym wrażeń i nowej wiedzy o historii stolicy i Polski.
Dzień pierwszy – Zamek Królewski, Stare Miasto, Grób Nieznanego Żołnierza, Złote Tarasy.
Tuż po przyjeździe do Warszawy uczniowie rozpoczęli zwiedzanie od wizyty pod Grobem Nieznanego Żołnierza, gdzie mieli okazję zobaczyć uroczystą zmianę warty – wzruszający moment, który skłaniał do refleksji nad bohaterstwem i poświęceniem żołnierzy walczących o wolność Polski. Kolejnym ważnym punktem dnia były odwiedzenie Zamku Królewskiego. Uczniowie wzięli tam udział m.in. w multimedialnym pokazie, który w nowoczesny sposób przybliżył im historię zamku – od jego powstania, przez zniszczenia dokonane w czasie II wojny światowej, aż po powojenną odbudowę. Ta forma prezentacji bardzo spodobała się uczniom, którzy z dużym zainteresowaniem śledzili dzieje tej wyjątkowej budowli. W trakcie zwiedzania dużym zainteresowaniem cieszyły się również obrazy Canaletta (Bernarda Bellotta) i Jana Matejki – dzieła, które nie tylko zachwycają artystycznym kunsztem, ale również przedstawiają ważne momenty z historii Polski. Szczególną uwagę uczniów zwróciły też portrety związane z regionem tarnowskim – Romana Sanguszki i Jana Tarnowskiego, których podobizny znalazły się wśród zasłużonych dla Polski postaci przedstawionych w zamku. Umieszczona pomiędzy portretami sentencja: „Inventas aut qui vitam excoluere per artes” pochodzi z Eneidy Wergiliusza (Księga VI, wers 663). Oznacza ona: „Ci, którzy wynaleźli rzeczy lub doskonalili życie przez sztukę”. Jest to fragment opisujący dusze zasłużonych w Elysium, gdzie Wergiliusz wymienia m.in. poetów, wynalazców i artystów. W kontekście popiersi Sanguszki i Tarnowskiego na Zamku Królewskim w Warszawie, ta sentencja może być umieszczona jako hołd dla ich wkładu w kulturę i sztukę. Obydwa rody były znane z mecenatu artystycznego i naukowego, co sprawia, że taka inskrypcja pasuje do ich dziedzictwa. To odkrycie wywołało poczucie dumy i lokalnej tożsamości. Na zakończenie dnia uczniowie odwiedzili Stare Miasto, podziwiając jego architekturę i niepowtarzalny klimat. Wieczorem był również czas na chwilę odpoczynku
i zakupy w popularnej warszawskiej galerii handlowej Złote Tarasy.
Dzień drugi – Muzeum Powstania Warszawskiego, Łazienki Królewskie, Muzeum Życia w PRL-u, Pałac Kultury.
Drugi dzień wycieczki rozpoczął się od wizyty w Muzeum Powstania Warszawskiego, które w niezwykle sugestywny sposób opowiada o wydarzeniach 1944 roku. Duże wrażenie na uczniach zrobiła możliwość przejścia specjalnie przygotowanymi kanałami, dzięki czemu mogli poczuć namiastkę realiów, w jakich działali powstańcy. Zwiedzanie tego muzeum było dla młodzieży nie tylko lekcją historii, ale także emocjonalnym przeżyciem. Kolejnym punktem programu były Łazienki Królewskie – jeden z najpiękniejszych parków w Polsce. Uczniów szczególnie zaintrygował pomnik Fryderyka Chopina, wokół którego poznali ciekawostki z życia kompozytora oraz historię samego pomnika. Dowiedzieli się również, że latem w wybrane dni tygodnia (np. w niedziele) odbywają się przy nim darmowe koncerty muzyki Chopina – piękna tradycja, która trwa od lat. Następnie uczniowie odwiedzili Muzeum Życia w PRL-u, które pozwoliło im odbyć fascynującą podróż do czasów Polski Ludowej. Dzięki interaktywnym ekspozycjom mogli zobaczyć, jak wyglądało życie codzienne w tamtym okresie – od mieszkań i sprzętów, po propagandowe hasła i przedmioty codziennego użytku. Zwieńczeniem dnia była wizyta w Pałacu Kultury i Nauki, gdzie uczniowie wjechali na taras widokowy, podziwiając panoramę stolicy z wysokości. Następnie udali się pod Pałac Prezydencki, gdzie zapoznali się z jego historią i rolą, jaką pełni
w państwie.
Dzień trzeci – powrót do Tarnowa.
W ostatnim dniu, 13 czerwca rano, uczniowie udali się na dworzec, skąd wyruszyli w drogę powrotną do Tarnowa. Choć podróż dobiegła końca, pozostały w pamięci niezliczone wspomnienia i wiedza zdobyta podczas zwiedzania. Wycieczka była niezwykle udana – uczniowie wrócili pełni wrażeń, zainspirowani
i zadowoleni. Program był bogaty i przemyślany, a każde odwiedzone miejsce wniosło coś cennego do ich wiedzy o historii Polski i jej kulturze.





















